3 enkle måter få mer tid for deg selv i sommer

3 enkle måter få mer tid for deg selv i sommer

Noe som mange av oss ønsker er å kunne frigjøre tid slik at vi kan gjøre mer av det vi virkelig vil gjøre. Så slutt tenke på alt du ikke gjør og les i stedet denne artikkelen hvor du kan se tre enkle tips som lar deg få mer tid til deg selv!

 

Finn ut hvor tiden din virkelig går

Det er akkurat som når du prøver å gå ned i vekt. Det er veldig enkelt å lure seg selv og si at du klarer deg "ganske bra" når man faktisk ikke gjør det. Det med å tenke at du klarer deg "ganske bra" vil ikke gi deg de resultatene du ønsker. Å gjøre det som trengs, gir deg de resultatene du ønsker!

Hvis du vil finne ut hvor tiden din i løpet av en normal dag eller uke går, bør du lage en enkel tidslogg i et Word-dokument eller noe lignende, og skriv bare notater om alt du gjør. For eksempel, bruker du for mye tid på sosiale medier eller på å se på TV? I så fall kan du minske tiden på disse tingene og erstatte tiden med mer produktive aktiviteter som i stedet er en investering i deg selv, som å få førerkortet og klare teoritentamen eller bare slappe av.

 

Innse at du ikke trenger å gjøre alt du gjør i dag

Du må også innse at himmelen kanskje ikke faller hvis du gjør/ikke gjør noe. En ting som hindrer folk i å forbedre seg selv eller bare finne tid til seg selv, er alle tingene de har å gjøre. Du trenger egentlig ikke gjøre noe.

Prøv å se på det som at du velger hva du skal gjøre i stedet.

Hvis du velger å gjøre eller ikke gjøre noe, vil det selvfølgelig få konsekvenser. Noen ganger er disse konsekvensene store, andre ganger er de små. Noen ganger er de dårlige, og andre ganger er de gode.

Men poenget er å ta kontroll over livet ditt og føle at du tar alle valgene. Dette gjør det lettere å finne ut hva som egentlig ikke er så viktig, og eliminere eller minske den for å frigjøre tid til mer interessante ting.

 

Sov og spis godt

En av de viktigste tingene du kan gjøre for deg selv er å sove godt og spise godt. Dårlig søvn er også knyttet til fysiske problemer som et svekket immunforsvar og psykiske problemer som angst og depresjon. Hvis du får nok søvn og spiser næringsrik mat som blir god energi, vil du være mer produktiv både i jobb og privatliv. På denne måten får du mer tid til å gjøre andre ting på fritiden! Det er flere måter å forbedre kvaliteten på søvnen din. For eksempel er det viktig å justere lysene i soverommet ditt og sørge for at det ikke er unødvendig støy rundt deg. Et annet godt råd er å kjøpe bekvemme sengetøy, som laken, noen puter og et fint sengeteppe som både vil føles komfortable og se flott ut i soverommet ditt.