4 tips til mer ro i hverdagen

4 tips til mer ro i hverdagen

Til tider oppleves livet stressende for de fleste av oss. Det kan være jobb, barn og alt for mye som skal gjøres i løpet av kort tid. Når dette skjer, fylles kroppene våre med stresshormoner, og vi føler oss ikke bra. Det å ha en sunn dose stress er problemfritt, men om dette er noe som henger over oss dag hver dag, og i lang tid, kan det bli mer problematisk.

Noen ganger er det rett og slett for mye på planen. Enten du jobber med samferdsel, som markedsfører eller i butikk, kan du oppleve dette usunne stresset. Hvor fort det blir et problem for deg avhenger både av hvem du er som person, genetikk og vaner. Allikevel er ingen helt trygge, og både toppledere og statsministre har falt i stress-fella.

Mange av oss glemmer helt det å ta vare på oss selv. Vi er alt for opptatte med å ta vare på alle andre, få ferdig prosjekter eller nå målene våre, til å stoppe opp å puste. Alt for mange har gått i denne fella, og resultatet er ofte det samme. De møter den berømte veggen! Den som står bom fast, og ikke lar seg verden klatre over, eller gås rundt.

Dette skjer når stressnivået har vært alt for høyt over tid. Heldigvis er det ting vi kan gjøre for å finne små oaser av stillhet i vår hverdag. Selv når det stormer som verst, og vi har en millioner ting som skulle vært gjort. Det å ta denne tiden for oss selv er gull verdt, og vil lønne seg for både deg og alle rundt deg.

Rydd opp i alt du skulle ha gjort

En nøkkel til mer ro på innsiden er å ikke samle opp en masse du skulle ha gjort. Dette kan være betaling av regninger, folk du må ringe eller andre viktige ting du har utsatt. Det beste du kan gjøre er å sette deg ned nå med en gang, og skrive en liste over alle disse tingene. Lag en rute hvor du kan krysse av hver gang en aktivitet er gjort. Følelsen å få det unnagjort fjerner mye vekt fra skuldrene.

Om økonomien din er i uorden, er dette en vanlig kilde til mye stress. Om du har en uoversiktlig økonomi, men mange smålån, nør du vurdere å samle alle disse til ett større. Om du benytter deg av et verktøy som en forbrukslån kalkulator, får du vite hvor mye du kan få til refinansieringen.  Dette vil gjøre økonomien mer oversiktlig, og alle lån samles i kun en regning.

Ta en pustepause

Noen ganger er det viktig å skru volumknappen helt ned, og kun kjenne på stillheten. Dessverre er dette alt for uvanlig i dagens samfunn, for alt handler om tempo og informasjon. Vi må se hjernen vår for det den er; en helt fantastisk datamaskin. Akkurat som en datamaskin, trenger den også vedlikehold og pauser hvor den kan oppdateres.

Det samme trenger vi. Det er mange måter å ta denne velfortjente pausen på. Om du kjører bil mellom aktivitetene, kan du for eksempel parkere på en avkjørsel. Skru så av lyden på mobiltelefonen, og sett på en alarm på fem minutter. Det neste du gjør er å lukke øynene og fokusere på pusten. Når tanker kommer lar du de bare seile forbi som skyer på himmelen.

Ta tid for deg selv

Det er ikke alle som fungerer optimalt ved å alltid ha andre mennesker rundt seg. Noen trenger litt alenetid for å virkelig fylle opp tanken, og få ny energi. Det å komme seg ut på tur, kan være en fin måte å få litt alenetid, om huset er fullt. Dette vil også gi deg trening, noe som reduserer stresshormonene ytterligere. Fokuser gjerne på pusten mens du går, og tøm hodet for tanker.

Husk å aldri føle på at det er bostkastet tid eller egoistisk å ta tid for deg selv. Det er faktisk det helt motsatte. Det er når vi har fylt opp våre egne lagre, at vi virkelig kan være noe for andre. Alle vil dermed vinne på dette. I tillegg vil du oppleve at du faktisk blir mer effektiv, bare du får tømt hodet i bandt. Arbeidsoppgavene vil dermed også gå mye lettere.

Vær i fysisk aktivitet

Når du trener, skjer det mange fantastiske ting i kroppen din. Stress reduseres, du blir sterkere, mer utholdende og føler deg bedre med deg selv. Det finnes mange ulike treningsformer, og det vil garantert være en som passer for deg. Om du liker å løpe er det super trening, men også lage gåturer er bra. Det finnes etter hvert også mye hjemme-trening på nettet, så du kan følge en instruktør fra din egne stue.

Yoga er en annen super form for trening. Her er det mye fokus på pust, noe som hjelper deg å finne mer fred og ro på innsiden. De ulike øvelsene vil også føre til at du blir mer fleksibel og får bedre balanse.

Vi håper du vil prøve disse rådene, og oppleve selv hvor mye bedre du vil føle deg. Husk at små pauser er gull verdt, og vil lønne seg i lengden!