Annonse

Det er mye å ha oversikt over når man skal realisere drømmen om en egen nettbutikk. For mange kan det virke fullstendig utmattende bare å tenke på alle tingene man skal forholde seg til. Derfor, hvis du går rundt med en liten iverksetter i magen, så kan du finne noen gode tips og råd her.

 

En god leverandøravtale

En god avtale med leverandørene dine handler ikke bare om pris. Vær oppmerksom på at mange leverandører som standard gir ett år reklamasjonsrett, selv om du er forpliktet til å gi to års reklamasjonsrett til kundene dine. Det betyr at det er du som står igjen med regningen hvis kunden reklamerer etter et år, også selv om feilen ligger på leverandørens side. Derfor skal du alltid undersøke markedet for leverandører som er villige til å forhandle om en enda bedre avtale. Altså en avtale som ikke kun handler om pris.

 

Den riktige nettbutikkløsningen

Det finnes utrolig mange forskjellige løsninger for nettbutikken din. Hvilken som passer best for deg er det umulig å si. Det du nok bør gjøre, er å sjekke løsningene fra de mer etablerte utbyderne. De har tross alt erfaring og et apparat som kan trå til og hjelpe deg hvis du får problemer med nettbutikken din.

 

God kundeservice

Uansett hvordan man snur og vender på det, så er det mye billigere å holde fast på kundene man allerede har, enn å skaffe nye. Kundestøtten er kanskje det aller viktigste når det kommer til nettopp det, men det er også noe man ofte ignorerer, for man innser ikke hvor viktig det egentlig er. For det første, så handler det om å holde det man lover. I tillegg til at den avtalen man har inngått med kunden selvfølgelig er lovlig juridisk sett, så er det ikke noe mer ødeleggende enn når ryktet om dårlig støtte og oppfølging begynner å spre seg som ild i tørt gress. Spesielt på nettet kan slike rykter spres fort. For det andre, så får du mye gladere kunder dersom de får bedre hjelp og støtte enn de kanskje forventer. Det er ikke bra dersom kunden har realistiske forventninger, og man ikke lever opp til disse. Det kan ofte være bedre i så måte, at man lover litt mindre, og yter litt mer enn man har lovet. Det bør kunne gi positive utslag.

 

Lag fraktavtaler

Et av de aller viktigste konkurranseparametrene er frakten. Den behøver ikke nødvendigvis å være gratis, men det kan være en god idé å sende med en returseddel, slik at kunden ikke behøver å ha utlegg når kunden eventuelt skal returnere pakken. Igjen handler det om god service.

Når det kommer til selve frakten, så kan det være en god idé å lage en avtale med PostNord eller et annet fraktfirma.

Dette er kun noen få ting som du skal være oppmerksom på, når du skal starte din egen nettbutikk. Du kan få flere gode råd og god hjelp til å lage din egen nettbutikk her.

 

Et godt hjemmekontor

Når du skal tilbringe flere timer hjemme, så er det viktig at du har en desidert arbeidsplass, og ikke bare tar computeren med inn i stua. Du behøver frirom der hjemme, og et kontor med et godt skrivebord og god kontorstol er viktig. Det skal være innbydende å være på jobb, så pynt gjerne opp med noen planter på kontoret. Ikke bare skaper det hygge, men det er også med til å gi en bedre luftkvalitet.

I tillegg er god belysning og god orden alfa og omega. Du skal kunne finne det du trenger fortest mulig, slik at effektiviteten er på top, og nettbutikken din kan blomstre og bli en suksess.

Et godt sted å få inspirasjon og gode møbler til hjemmekontoret ditt, er på www.unoliving.no. Her finner du alt det du trenger, og mer til.